Incydent z rozchlapywaniem tuszu
8 lipca 1994 roku artyści Liu Anping i Zhao Shaoruo wynajęli salę w kinie Da Hua w dzielnicy Chongwen i zaprosili do niej przedstawicieli świata sztuki. Gości informowano, że będą mogli obejrzeć dokumentację filmową perfomansu Liu Anpinga i Wanga Jinsonga. Podczas pokazu pojawili się Liu Anping i Zhao Shaoruo, a Zhao wylał na kompletnie zaskoczonych widzów około litr tuszu. Nie była to jedyna tego rodzaju prowokacja. W 1997 roku artyści Yan Lei i Hong Hao spreparowali sto kopii listu z zaproszeniem do udziału w wystawie Documenta i rozesłali je do chińskich artystów, którzy nigdy wcześniej w niej nie uczestniczyli. Tego rodzaju konspiracyjne działania wynikały z nieposłuszeństwa wobec nowego pojmowania władzy, jakie wykształciło się w latach 90. W tamtym czasie rynek, wartość ekonomiczna i nowa polityka władzy stały się czynnikami, które na co dzień zaczęły wpływać na wyobrażenie o tworzeniu sztuki.
W 1992 roku w Kantonie odbyła się pierwsza w latach 90. impreza Biennial Art Fair (Sekcja Malarstwa Olejnego), zwana także „Biennale w Kantonie”. Wystawa okazała się istotna, ponieważ stworzyła podwaliny przyszłej sztuki chińskiej w kontekście reform gospodarczych. Plan ten zaproponowała grupa krytyków i artystów, wśród nich zwłaszcza Lu Peng. Ich propozycja podyktowana była chęcią skłonienia chińskich artystów i intelektualistów do stworzenia chińskiego dyskursu i systemu wartości, który nie byłby podyktowany zachodnimi standardami. Było to przełomowe wydarzenie dla lat 90., odzwierciedlało realne niepokoje sztuki usiłującej znaleźć swoje miejsce w społeczeństwie. Czym jednak była pozycja zbudowana na uznaniu wartości rynkowej sztuki oraz dostrzeżeniu jej przez krytyków? Niektórzy wyczuleni na tego rodzaju problemy artyści nie wahali się podejmować działań, poprzez które wyrażali własne postawy. Performans polegający na oblaniu publiczności tuszem był jedną z akcji wynikających z buntu przeciwko narzuconej hegemonii zachodniego dyskursu.
Liu Anping (ur. w 1964 roku w Chinach) mieszka i pracuje w Berlinie. Studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Xi’an i uzyskał dyplom na wydziale malarstwa olejnego Akademii Sztuk Pięknych prowincji Zhejiang. W Chinach działał jako niezależny artysta w latach 1989–1996, a następnie osiadł w Niemczech.
(Su Wei)