Lunch Fen-Ma Liuminga II
Lunch Fen-Ma Liuminga II został pokazany w East Village 12 czerwca 1994 roku, dzień po akcji 65 kilogramów Zhang Huana. Około godziny 12.30 Ma wyszedł na dziedziniec swojego domu w East Village do zgromadzonych tam ludzi. Był kompletnie nagi. Jego długie, gładkie włosy, spływały miękko na plecy. W uszach miał kolczyki, a na twarzy mocny makijaż. Odkręcił gaz i postawił na nim garnek z wodą, do której wrzucił kilka ziemniaków. Odwrócił się, zerwał z drzewa kilka liści, napisał coś na nich i również wrzucił je do garnka. Kiedy woda zaczęła wrzeć, Ma zdjął kolczyki i zegarek i również wrzucił je do garnka. Po jakimś czasie zdjął pokrywkę, wyjął ugotowane ziemniaki i zakopał je pod drzewem stojącym na dziedzińcu, po czym wrócił do swojego mieszkania. Kiedy pojawił się ponownie był już ubrany. Ludzie zaczęli klaskać.
Był to ostatni performans w East Village. W 10 minut po tym wydarzeniu wkroczyła policja i aresztowała wszystkich pozostałych na dziedzińcu, w tym Ma Liuminga i Zhu Minga pod zarzutem szerzenia pornografii. Artyści spędzili w więzieniu kolejno dwa i trzy miesiące.
Fen-Ma Liuming to artystyczne alter ego Ma Liuminga. Fen(芬) to popularne w Chinach imię żeńskie. To samo słowo fen (分) bez elementu oznaczającego trawę lub kwiaty, również wymawiane jako fen, oznacza separację, rozdzielenie. W swoich performansach Ma grał na androgynicznej dwoistości swojego wyglądu – męskiego ciała i delikatnej twarzy w kobiecym makijażu, pokazując dualizm ludzkiej natury.
Ma urodził się w 1969 roku w Huangshi w prowincji Hubei, obecnie mieszka i pracuje w Pekinie. W 1991 roku obronił dyplom w dziedzinie malarstwa olejnego na Akademii Sztuk Pięknych prowincji Hubei. Inspiracji dostarczyło mu uczestnictwo w performansie jego nauczyciela Wei Guangqinga pt. Suicide Project (1988). Ze sztuką zachodnią i międzynarodowymi trendami artystycznymi zetknął się dopiero w czasie krótkiego pobytu w osadzie East Village w Pekinie (w czerwcu 1993 roku). Stopniowo wykształcił kierunek swoich działań i rozwinął charakterystyczny styl stając się częścią historii sztuki performansu we współczesnych Chinach. W 1990 roku Ma prezentował swoje malarstwo i działania performatywne na Biennale w Wenecji. Oprócz performansu, kluczowym elementem jego twórczości jest malarstwo, choć artysta eksploruje także inne media, w tym fotografię.
(Magda Lipska / Theresa Liu)