Nowe myśli
Nowe myśli to pochodząca z 1995 roku praca Xu Tana, która prezentowana była w barze The Purple Tribe obok Uniwersytetu Edukacyjnego Guangdong w Kantonie. Przedstawia ona dziwaczną i niepokojącą scenę „gwałtu” dokonywanego przez nagiego, męskiego manekina na rzeźbie w kształcie dinozaura wykonanej ze świetlówek. Dołączone do niej dwa projektory wyświetlają na tylnej ścianie slajdy z wiadomościami ze świata polityki i konfliktów zbrojnych. Wykorzystując raz jeszcze materiały ze swojej pracy Jednostajna prędkość, wariant prędkości nr 1 z 1992 roku, w której artysta zmapował ponownie chaotyczny, miejski krajobraz Kantonu, Xu użył świetlówek i pokazu slajdów, aby stworzyć jeszcze bardziej komercyjną, krzykliwą scenę za pomocą codziennych przedmiotów i wizerunków.
Odnosząc się do zmieniającego i komercjalizującego się gwałtownie pejzażu Kantonu, Xu posługiwał się przedmiotami zaczerpniętymi z kultury popularnej i życia codziennego tworząc absurdalne, chaotyczne struktury i przekładając je w satyrycznym duchu na kontekst pogoni za pieniądzem, dążenia do władzy oraz próżności. W odróżnieniu od wielu działań artystycznych, które w bezpośredni sposób atakowały niesprawiedliwość i bolączki społeczne, ta wczesna praca Xu operuje językiem wizualnym z dużą domieszką kultury popularnej Hong Kongu i Zachodu, formułując w ten sposób lokalny dyskurs, który zlewa się z silnie komercyjnymi, globalnymi komponentami wizualnymi.
Xu Tan urodził się w Wuhanie w prowincji Hubei w 1957 roku. W 1989 roku ukończył studia w zakresie malarstwa olejnego na Akademii Sztuk Pięknych w Kantonie. W 1993 roku Xu dołączył do Big Tail Elephant Group, ważnego ugrupowania artystycznego działającego na południu Chin, którego sztuka oparta głównie na multimediach stawiała sobie za cel badanie procesów urbanizacji w regionie, wyrażając postawę odbiegającą od dominującego podejścia politycznego, charakterystycznego dla tamtych czasów. Grupa organizowała wystawy w alternatywnych przestrzeniach w Kantonie, takich jak bary, piwnice oraz ulice miasta. W swojej późniejszej, indywidualnej praktyce artystycznej Xu realizował długofalowe projekty badawcze poświęcone terytoriom, słowom kluczowym i botanice społecznej.
(Qu Chang)