Trzeci kontakt
Ta pozowana fotografia ukazuje dwóch nagich performerów, Zhang Huana i Ma Liuminga, leżących w wannie. Wanna wypełniona jest wodą, po której powierzchni pływają włosy Zhang Huana pokrywające ciała obydwu artystów. Widoczny po prawej stronie Zhang Huan opiera się na swoim ramieniu sprawiając wrażenie jakby spał, podczas gdy Ma Liuming – ze swoimi charakterystycznymi włosami i makijażem – wpatruje się w nas w zamyśleniu. Mówi się, że była to jedna z pozowanych scen, w których obydwaj artyści zaprezentowali się na dwa różne, przeciwstawne sposoby. Gesty Zhang Huana wyrażają bezlitosność i samotność, podczas gdy Ma Liuming emanuje czułością i otwartością. Tytuł pracy zaczerpnięty został z filmu science-fiction, Stevena Spilberga z 1977, który opowiada o obcych usiłujących nawiązać komunikację z gatunkiem ludzkim. Naszą uwagę przyciąga osobliwość fotografii ukazującej dwóch nagich mężczyzn (jeden z nich jest hybrydyczną postacią łączącą cechy męskie i kobiece), porozrzucane włosy oraz dość wyrafinowany jak na tamte czasy w Chinach sprzęt, czyli wannę. Czy zdjęcie to wyraża stan pogodzenia pomiędzy dwoma artystami o różnych sposobach widzenia świata? Czy w ogólny sposób odnosi się do opozycji między Wschodem i Zachodem? Innymi słowy, czy estetykę tej fotografii da się przełożyć na język socjologii?
(Su Wei)