Zaślubiny z mulicą
Performans Wang Jina Zaślubiny z mulicą pokazany został 28 lipca 1995 roku w Guangying w pekińskiej dzielnicy Chaoyang. Wang wystąpił jako pan młody ubrany w elegancki, czarny smoking. U jego boku pojawiła się mulica ucharakteryzowana na pannę młodą. Miała zaróżowione policzki, ubrana była w cukierkowy różowy welon oraz czarne pończochy. Performans ten ukazywał absurdalną ceremonię zaślubin, ironicznie komentując sztuczność obyczajów i norm towarzyszących zamążpójściu. Wspólne wystąpienie mulicy (jako panny młodej) i artysty (jako pana młodego) było zapewne pierwszym w historii współczesnych Chin przypadkiem – od kiedy w chińskiej sztuce performansu wczesnych lat 90. pojawiła się tendencja do wykorzystywania zwierząt (żywych lub martwych) zamiast ciała ludzkiego – w którym status artysty został „zrównany” ze statusem żywego zwierzęcia.
Akcje performatywne Wanga Jina z połowy lat 90. słynęły z humorystycznego ukazywania społecznego kontekstu życia we współczesnych Chinach, poprzez który, artysta uwidaczniał szersze zjawiska społeczne.
Wang Jin urodził się w 1962 roku w Datong, w prowincji Shanxi, dorastał w Pekinie. Po ukończeniu w 1987 roku wydziału malarstwa tuszem na Akademii Sztuk Pięknych prowincji Zhejiang (obecnie Chińska Akademia Sztuk Pięknych) przez pięć lat wykładał sztuki piękne w Pekińskim Instytucie Mody zanim poświęcił się całkowicie karierze artystycznej. Wang działa na wielu polach tworząc rzeźby, instalacje i performanse. Jego twórczość konceptualna ukazuje zarówno osobiste doświadczenia, jak i przemiany zachodzące w chińskiej kulturze. Prace artysty, począwszy od fotografii po rzeźby, pokazywane były wielokrotnie w Chinach. Od czasu, gdy performans Poślubić mulicę zaprezentowany został na Biennale w Wenecji w 1999 roku, twórczość Wanga jest coraz częściej pokazywana w ramach ważnych wystaw w Azji, Stanach Zjednoczonych i Europie.
(Theresa Liu / Magda Lipska)